Energie en tijdsbesteding


 
Weet jij waar je zo’n vol hoofd van krijgt?

Je had zoveel dingen gepland en aan het einde van de dag ben je er helemaal niet aan toegekomen om iets voor jezelf te doen. Of in ieder geval iets te doen waar jij je batterij weer mee oplaadt. Vaak vergeten we snel door de waanzin van de dag waarin van alles van ons gevraagd wordt, dat we ook tijd moeten nemen om onze batterij weer op te laden.  ME-TIME !
Herken jij dit ?

Soms nemen we teveel  taken en verantwoordelijkheden op onze schouders, omdat we denken dat het nodig is, maar die ons uiteindelijk alleen maar veel energie kosten.
Daarom is het van belang om ook stil te staan bij waar je juist energie van krijgt en hoe je deze activiteiten verder kan uitbreiden of combineren om in de juiste flow te komen en dus beter in balans.
Kijk er dan eens na en vraag jezelf af wat beperkt mij en wat zou ik anders kunnen doen?

In mijn coachpraktijk hoor ik vaak dat  mensen een vol hoofd hebben en dat ze bijna geen energie meer hebben . Ze voelen zich uitgeblust!
Zeker nu we met zijn allen meer tijd dan ons lief is doorbrengen achter beeldschermen, wordt dat er niet beter op. Ook studenten die ik spreek klagen erover dat het online lessen volgen veel energie kost en ze vaak niet meer duidelijk hebben waar ze nu juist wel energie van krijgen.
Daarom is het een  aanraden om eens in kaart te brengen wat je energie gevers  zijn en wat je energie slurpers zijn. Hoe krijg je dat beter in balans?

We kunnen samen gaan  zitten en in beeld brengen wat je zoal doet op een dag. Wat geeft en kost je energie en hoeveel tijd spendeer je daaraan. Het beeld wat dan ontstaat maakt al snel duidelijk, waar je op leeg loopt. En laat je ook zien wat je kunt doen om je energie weer terug te krijgen, denk aan plezierige activiteiten.

Hoe kom jij weer in balans en in de juiste flow? Het gemaakte beeld laat dit zien.
Het brengt je waardevolle inzichten en uiteindelijk een volle batterij waardoor je beter in balans bent.
Sta elke dag een moment stil bij jezelf en kijk naar jouw eigen gebruiksaanwijzingen en breng ze in beeld : je verdient het!


                                                         FIETS

                                           Ik alleen op mijn fiets naast het kanaal.
                                           Drie stille boten, een jonge hond op kromme poten
                                           en verder niets.
                                           Muziek uit twee open ramen
                                           Ik geef de bomen namen
                                           Ruik dat het zomer is en fiets
                                           en verder niets

                                                                            Gil van Der Heyden

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stilstaan !!

Focus