Stilstaan !!


 Deze quote kwam ik laatst tegen.

ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgangdoor Bertold Brecht .

Het sloeg voor mij de spijker op de kop.

Na een drukke tijd,  veel plannen en heen en weer geslingerd worden tussen werken, veel moeten, en deadlines halen, ontstond het gevoel dat  het leven  aan mij vo
orbij ging.
Het altijd maar doorgaan is ook iets wat we mee krijgen in onze maatschappij: rennen springen vliegen duiken  vallen opstaan en weer doorgaan (Herman van Veen). Vooral maar door hobbelen en niet stil staan!
Totdat je door het leven wordt stilgezet, of door corona, of omdat je in  quarantaine moet omdat een huisgenoot corona heeft.
Dan sta je ineens stil….


Maar je hoofd raast maar door want eigenlijk moet je nog zoveel. Er komt frictie in je denken- doen en willen. Hoe leer je dan om te luisteren naar wat je op dat moment nodig hebt? We weten het vaak wel, maar we doen vaak andere dingen.
Jezelf losrukken van alles wat je nog moet doen en uit de waan van de dag, hoe doe je dat ?

Je kan leren van de stiltand die je overvalt.
Zo heb ik geleerd, dat ik meer kan en mag genieten van alles wat ik al heb. Dat er rust is om te ontwerpen en te creëren en je superblij mag zijn dat je gezond bent.
Het stilstaan kan je helpen om weer dichter bij jezelf te komen, los van alles wat jij doet en hebt aan bezittingen. Wie ben jij in het hier en nu? Het is een lastige vraag, maar het is wel goed om er over na te denken. Als namelijk alles weg valt, bijvoorbeeld bij een crisis of zoals bij de overstromingen in Limburg Duitsland en België. Dan kan het zomaar zijn dat je visie op hoe je wilt leven ook weg valt.
Besef je dan , je bent meer dan je hebt of wat je doet!
Je bent een mens met waarden ,verlangens en behoeftes, deze kun je elk moment inzetten, waar je ook bent en wat je ook doet.  


De quarantainetijd heeft mij geleerd bewust te worden van waar ik nu sta en wat ik nog wil.
Het klinkt misschien gek maar even stilstaan is vooruitgang! Juist door regelmatig even stil te staan en te reflecteren (me time!) kom je uiteindelijk verder.

Sta eens stil bij jezelf en vraag jezelf eens af wie ben ik in het hier en nu ? en waar wil jij heen?

Neem jij af en toe de tijd om pas op de plaats te maken?

Ik wens je mooie inzichten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Focus

Energie en tijdsbesteding